Tuesday, 16 September 2014

خليهه هالمرة بالجلفي!


هسة بالصدفة دا اتفرج عالتلفزيون و شفت رئيس الوزراء الفدرالي الجديد ديصرح للبرلمانين حول منهجية اختيار وزراء الداخلية و الدفاع فقال:( اخوان اكو وجهتي نظر...الاولى تقول انه الوزير لازم يكون سياسي متقدم في الحزب بينما الثانية تقول ان يكون الوزير تكنوقراطي مستقل... و اني مع الثانية.)
لا حول و لا قوة الا بالله، يعني اني ما دافتهم شوكت هذا الخطأ الشائع الي هو اسوأ من صواب ضائع حول مفهوم التكنوقراطية راح يستعدل بالعراق وتحديدا عند ما يسمى بالنخبة؟
لك بابة هي مو لو اسود لو ابيض! خلي اختصر الي اني كايلة و كاتبة عشرات المرات بالجرايد و عالتلفزيون و غيرها بالسؤال الاتي:
يعني ميصير الوزير يكون تكنوقراطي متخصص و فاهم كلش زين بالحقيبة الوزارية الي راح يكلف بيهه في نفس الوقت الي يكون بيها هو نفسه سياسي جيد مرشح من قبل الحزب مالته لكن مو بالضرورة من الخط الاول في الحزب؟؟؟؟؟ شنو خليت حتى قلبت؟؟ يعني لو لازم سياسي ميفهم بالوزارة و يخرب الاول و التالي او نفتحله دورات و يجيب درزن مستشارين و دستت شركات استشارية اجنبية يكلوله شيسوي و 3/4 من القرارات اجنبية متنسجم وية الواقع مالنا لو لازم يكون تكنوقراطي ضعيف سياسيا بحيث ما يحصل دعم من البرلمان لمقترحاته و يفشلو و اول من يبتزه الحزب مالته؟؟؟؟ الجواب طبعا لا...من الممكن ان يكون لابل من الافضل ان يكون الوزير تكنوقراطي وليد رحم الحزب الذي يرشحه. يعني كفروا الفرنسين سوو كوشنر الطبيب وزير دفاع؟؟ لك بابة مو قوانينهم تختلف... نعم تختلف في درجة صلاحيات الوزير. كوشنر الرجال  صحيح صار وزير بس مو معناها يكدر بجرة قلم يجرد قائد كبير لو مدير عام مسلكي عنده 30 سنة خدمة من كل انجازاته او كرامته بس والله لانه وزير! و هذا الموضوع اله تفاصيله...المهم عوفنا من التفاصيل...يكولك الشيطان ويه التفاصيل هههه
على كل هذا طبع غالبية الناس الي عايشة بهالمعمورة الكشرة...حديين باسم الجديين!! خطية  تحكمهم امثال مثل "لو اطخه لو اكسر مخة" او "لو ملازم لو ملازم"...ما كو خير الامور اوسطها باعتبار الاخير هم ضعف..تدري قضناها عنتريات من هاي وصلنا هالمواصيل!

Friday, 13 June 2014

سیناریۆ و دڕاما و تەحلیلاتی ڕووداوەکانی موسل و هاتنی داعش

سیناریۆ و دڕاما و تەحلیلاتی ڕووداوەکانی موسل و هاتنی داعش ئەونە زۆر بووە ڕیک وەکو ئەویە ١٠٠ تۆپی رەنگاو رەنگی بلیاردت پێ بێت و لە ناکاو فرێیاندەی لە ناو ژۆرێکی تاریکدا و دەتەوێ باوەر بکەم ئەو تۆپانەی کە یەک رەنگن تەنیشت یەک ڕیزدەبن...وبۆشم نیە گلۆپی ژۆرەکە داگیرسێنم!
کۆی دوایین شرۆڤەکان:
١-هاتنی داعش بۆ کورد باشە
٢-لە کاتێەێکدا کە مالیکی دوژمنی کوردە
٣-و داعش هێزێکی سوونی تووندرەوە
٤-ىەلام هاتنیان لەمەسلەحەتی مالیکیە
٥-هەرچەندە مەترسیە لەسەر شیعە
٦-بەلام مالکی ئەو فەراغە ئەمنیەی لە موسل دروست کردوە
٧-لە کاتێکدا کە بۆ تورکیا باشە
٨- چۆنکە هیلالی سونی دێتە دی
٩-بەلام هێزی ئێران کەم دەبێت
١٠-ئەو ئێرانە کە تا پێش ماوەیەک پشتی مالیکی دەگرت
١١-کەچی مالیکی بێ ئێران لاوازە
١٢-بەڵام ئەمریکا لە پشتیێتی
١٣-لە کاتێکدا کە ئەمریکا هاوبەشی تورکیایە لە ناتۆ
١٤-بەلام ئەمریکا هاوسەنگی هێز لە رۆژهەڵاتی ناوەراستدا دەپارێزێ
١٥-کەچی ئەمریکا پشتی ئێران دەگرێت
١٦-لەەو رۆژهەڵاتە ناوەراستە کە ئسرائیلی تیدایە
١٧-بەڵام.....
١٨-:)
تێبینی: وێنەکە پێدەڵین "ئەنانیموس" واتە مەجهول یان نامۆ

Saturday, 7 June 2014

Welcome back: By Heja Sindi

U
Welcome back
to the kingdom of shadows...
to admirers and jealous
to the chairs and tables
where nobody could miss
wherever eyes turn

welcome back
where eyes envy soles
and blesses turn into gossip
There's so much noise here
someone sneaking behind
waiting for the one chance
crippling on stairs of time
a dream shoots in one second
while you are talking to else
whispering from behind…
"hello"!

Welcome back
from kingdom of rights
from the 'words is trust'
old faces with same smiles
same places but different time
welcome back
from ages ahead  
and generations marching
beyond the orange sun
gently hugged by the clouds
bringing you back home
to the kingdom of shadows...
to admirers and jealous
Welcome back!

Friday, 6 June 2014

هل أنصفنا العلاقات العامة لكي ننصف تجاربنا السياسية و الادارية؟



سمعت لاول مرة تعبير العلاقات العامة في مادة ادارة العلاقات العامة و أنا طالب بكالوريوس في كلية الادارة و الاقتصاد حيث أستوقفتني كلمة "العامة" تحديداً و ما أنطوت عليه من المعنين، الاصطلاحي و المجازي. فقد شدتني هذه الكلمة و هي لم تكن في الحقيقة ذات المدلول الذي وجدته في كتب الاختصاص ، اذ لم تكن لتجد "العامة" في سياق النصوص العلمية بمعنى التعميم (General) بل كانت ترد بمعنى أخر و هو "عامة الناس" أو "العوام" أو"الشعب" أو "الجمهور" اي   (Public ). 
وقد تنامى لدي الاهتمام بهذا المجال لاحقا و هنا بدأت أبحث عن سر هذه الترجمة غير الدقيقة و ماهية الاثار العملية لها على ممارسة العلاقات العامة في مؤسساتنا السياسية والادارية عموما فلا عجب أن تختزل ادارة العلاقات بين المؤسسة و الجمهور لكي تمسي رسالة أعلامية تبين منجزات و نشاطات المؤسسة أو شيئ من العمل الدبلوماسي التشريفاتي.

إن البحث عن مفهوم عام لادارة العلاقات العامة ليس بالامر الجديد. اذ يمكن القول بانها تلك الوظيفة التي تهدف الى تحقيق التواصل المتبادل بين المؤسسة و جماهيرها سواء كانت تلكم المؤسسة سياسية أو تجارية ، مستشفى أو حزبا كانت أو جامعة. أن ما يميز هذا المفهوم هو جانب التواصل و الذي يتمثل بترجمة رؤية و قيم و أهداف المؤسسة الى جمهورها الخارجي و الداخلي و بالمقابل نقل اراءهم و توجهاتهم اليها لكي تأخذ بنظر الاعتبار ضمن خطط المؤسسة المستقبلية. فالديمقراطية الحقة من وجهة نظرعلم الادارة على أقل تقدير هي محاورة مستمرة بين الجمهورو المؤسسة و اثر هذه المحاورة في توفير حياة أفضل لهذه الجماهير فهي ليست حشرا لاصواتهم في ذمم ممثليهم فحسب! لكن التواصل يحتاج الى ادوات تضمن وصول الرسالة الي المتلقي وهنا ياتي دور الادوات الاعلامية و البحث العلمي النوعي والاجتماعي و قياس أراء الجماهير و حتى علم التسويق بأعتبار أن أساس نجاح المؤسسة و نموها يعتمد على مدى تكيفيها الايجابي مع البيئة المحيطة بها.
أن أهتمام الغرب بدول المنطقة و مجتمعاتها الشرق أوسطية سواء عن طريق الضباط السياسين أو التجار أو المستكشفين أو الاكاديمين و ما نتج عن ذلك من تراجم الكتب قد عمل بشكل أو أخر على نقل نسبي لطبيعة الحياة و ديناميكاتها في الشرق للقارئ الغربي لا بل كان لذلك الاثر الكبير حتى على تشكيل السياسات العامة لبعض دول الغرب تجاه دول و مجتمعات المنطقة. نعم لقد أنصفت الممارسات المحلية للعلاقات العامة خلال المرحلة المنصرمة في نقلها لبعض التجارب السياسية والاجتماعية والادارية الى الرأي العالمي رغم أنها كانت تعمل الى حد كبير وفق مفهوم الاعلام الاحادي الرسالة لكن من باب الانصاف القول أن دور الاعلام الغربي لم يكن قليلا في عملية النقل هذه كما في حالة نقل كارثة حلبجة في كوردستان.
برأيي لم يتم الاهتمام بهذا التخصص محليا بشكل كاف لا من الناحية الاكاديمية و لا من الناحية العملية. اذ لم يتم العمل على إيراد تعاريف إجرائية و أختصاصات واضحة للعلاقات العامة بصيغة تعليمات و قوانين ولم تحدد قيمة وأهمية العلاقات العامة ضمن الهياكل التنظيمة لمؤسساتنا اضف الى عدم إعداد الكوادر المتخصصة له اذ تجد العاملين فيه في أحسن الاحول أما خريجوا أقسام الاعلام أو السياسة أو اللغة الانكليزية.

أن التطور المطرد التي تشهده المنطقة متمثلة بنمو المؤسسات المختلفة فيها و تعقد عملها سواء مع العالم الخارجي أو مع الداخل و كذلك الارتفاع النسبي في ثقافة المجتمع و الفرد له تبعاته الاجتماعية و السياسية و الادارية، لذا ليس من الغريب ان يصبح أزدياد قدرة الافراد على الحكم على مخرجات و قررات و خدمات تلك المؤسسات سببا رئيسيا في جعل هذه المؤسسات في حالة من الحرج مع جماهيرها. أن كل ذلك يؤدي بهذه المؤسسات لان تصبح في حالة من التنافس مع المؤسسات المثيلة سواء أكانت من الاحزاب المنافسة أو مؤسسات القطاع الواحد أو ضمن القطاعات المختلفة مما يعنى ان المنتصرهو القادرعلى التواصل الاكثر وبشكل حيوي و نوعي مع أكبر عدد من الجماهير!

أقترح على المجتمع المدنى و الاكاديمي و الاعلامي تبني فكرة عقد مؤتمر خاص بالعلاقات العامة في أربيل العاصمة بكوردستان وذلك بهدف التمهيد لتأسيس مفهوم و تطبيقات محترفة للعلاقات العامة بشكل ينسجم و المرحلة التي تعيشها مختلف المؤسسات السياسية و الادارية في المنطقة
.هيژا سندي الحوار المتمدن-العدد: 4470 - 2014 / 6 / 1 - 00:41 المحور: الادارة و الاقتصاد
http://www.ahewar.org/debat/show.art.asp?aid=417361

Monday, 17 March 2014

ئەوانیش لە پێكهێنانی حكومەتەكانیاندا دوادەكەون؟


زیاتر لە 170 رۆژ بەسەر هەڵبژاردنەكانی پەرلەمانی كوردستاندا تێپەڕیوە و هێشتا كابینەی نوێی حكومەت پێكنەهێنراوە. لەكاتێكدا كە ئەمە كاریگەری سیاسی و ئابووری و كۆمەڵایەتی خراپی هەبووە، پێویست دەكات لە چییەتی ئەو پاساو و هۆكارانە بكۆڵینەوە كە بوونەتە هۆی دواخستنی پێكهێنانی حكومەتە نیشتمانییەكان یان حكومەتە ئیئتیلافیەكان، بەتایبەتی ئەوەی چوارچێوەیەكی فراوانی هەیە (Grand Coalition) هەروەك لەوەی هەرێمی كوردستان بەدی دەكرێت. لەسەردەمی دوای جەنگ، بەریتانیا تەنیا چوار رۆژی پێویست بوو بۆئەوەی حكومەتەكەی پێكبهێنێت، لەكاتێكدا سیستمە سیاسییەكەی لە بارودۆخە ئاساییەكاندا پشت بە زۆرینەی سیاسی لە پێكهێنانی حكومەتدا دەبەستێ. وڵاتانی دیكەی وەك دانیمارك و فەڕەنسا و نەرویج و سوید شانازی دەكەن بەوەی حكومەتەكانیان زوو پێكدەهێنن، سەرەڕای جیاوازیی سیستمە سیاسییەكانیان لەگەڵ بەریتانیادا. لە ئێرلەندا و ئەڵمانیاش بەنموونە هەمیشە دوو هەفتە تا سێ هەفتەی پێویستە بۆ پێكهێنانی حكومەت، هەرچەندە ئەمجارەی دوایی لە ئەڵمانیا پرۆسەی پێكهێنانی حكومەت دوو مانگی خایاند، كەچی لە نەمسا نزیكەی پێنج هەفتە و لە هۆڵەندا 10 هەفتەی پێدەچێت. مەرج نییە سروشتی ئاڵۆزی حكومەتە ئیئتیلافییەكان هەمیشە ببێتە هۆی دواخستنی پێكهێنانی حكومەت، ئەوەتا لە نیوزیلاند بەنموونە پێكهێنانی حكومەتی ئیئتیلافی لەپاش هەڵبژاردنە پەرلەمانییەكەی ساڵی 1996 دوو مانگی خایاند، كەچی لەساڵی 1999 تەنیا 10 رۆژ بەس بوو بۆ راگەیاندنی حكومەتەكەیان. بۆیە دادپەروەرانەیە ئەگەر بڵێین دواكەوتنی پرۆسەی پێكهێنانی حكومەتی ئیئتیلافی بنكە فراوان بۆ یەكەمجار لە هەرێمی كوردستان، بەراورد بەو ئەزموونە دیاریكراوەی لە فەرمانڕەوایی هەیەتی، شتێكی سروشتییە. بەڵام ئەوەی گرنگە بپرسین: بۆچی ماوەی پێویست بۆ پێكهێنانی حكومەتە بنكە فراوانەكان لەنێوان وڵاتاندا وا جیاوازن جگە لە پرسی ئیستحقاقی هەڵبژاردن و هاوسەنگی هێزە سیاسییەكان و پەیوەندییە هەرێمایەتییەكان؟ لەڕاستیدا چەند هۆكارێك هەن كورتی و درێژیی ماوەی پێكهێنانی حكومەتی لەمجۆرە دیاری دەكەن، یەكەمیان ژمارەی ئەو حیزبانەیە كە لە پرۆسەی دانوستاندندا بەشدارن، واتە هەرچەندە ژمارەیان زیاتر بێت ئەوا كاتی زیاتری پێویستە بۆ دانوستاندن. دووەمیان پلەی وردەكارییەكانە كە لەكاتی دانوستاندندا دەچنە ناوییەوە و پێویستە پێشتر لەمیانەی ئەجێندایەكی روون رێككەوتنی لەسەر بكەن. سێیەم رادەی سووربوونی حیزبەكانە لەسەر تێڕوانینەكانیان لەنێوان خۆیاندا، پێش ئەوەی لەگەڵ حیزبەكانی دیكە یەكلایی بكەنەوە لەسەر مێزی دانوستاندن. هۆكارێكی دیكە رۆڵی گرنگ لە خێرایی پێكهێنانی حكومەتی ئیئتیلافیدا دەگێڕێت، ئەویش بارودۆخی ئابوورییە، هەرچەندە ئەم دۆخە باش بێت پرۆسەی دانوستاندن خێراتر دەبێت، چونكە بەرزبوونەوەی رێژەیی لە داهاتەكانی حكومەت دەرفەتێك بە هەموو لایەنەكان دەدات بۆئەوەی وەدیهێنانی ئامانجە سیاسیەكانیان لەچوارچێوەی بەرنامەكەیان زامن بكەن. لەسەرەتای دانوستاندنەكانی پێكهێنانی كابینەی هەشتەمدا بارودۆخی ئابووری بەشێوەیەكی گشتی بە باشتر دەردەكەوت و دانوستاندنەكان بەردەوامی بەخۆیەوە دەبینی، ئەمەش دەمانگەیەنێتە ئەو دەرئەنجامەی كە ئەو قەیرانە داراییەی ئێستا لە كوردستان لەئارادایە، كۆسپێكی دیكەی بەردەم پرۆسەی دانوستاندنەكانە كە وا لە لایەنە سیاسییەكان دەكات زیاتر خوێندنەوە بكەن بۆ سروشتی ئەو بەرەنگارییانەی كە كەڵەكەبوون و لە حكومەتی داهاتوودا چاوەڕێیان دەكات. ئاشكرایە بارودۆخی باشی ئابووری بۆ فراوانبوونی چوارچێوەی حكومەت یارمەتیدەرە، واتا قەبارەی حكومەتەكە تاڕادەیەك گەورە دەبێت، ئەمەش لێرەدا لەگەڵ باری هەرێمی كوردستان یەكناگرێتەوە، چونكە رەوشی ئابووری نوێ دانوستانكاران ناچار دەكات ژیرانەتر مامەڵە لەگەڵ خەرجییە حكومییەكان بكەن نەك بەپێچەوانەوە، واتە چاوەڕوان ناكرێت لەم بارودۆخە ئابوورییەی ئێستادا چوارچێوەی حكومەتی داهاتوو فراوان بكرێت. شاندە دانوستانكارەكانی پێكهێنانی حكومەتی لەم جۆرە هەمیشە بەوە ناسراون كە قەبارەیان بچووكە، لە ژمارەیەك لە كادیرە پێشەنگەكانی پارتە دانوستانكارەكان پێكهاتووە، هەرچەندە ژمارەی ئەندامانی شاندەكە زیاتر بێت، ئەوا گەیشتن بە رێككەوتن درەنگتر دەبێت. بوونی ئەندامانی زۆر لە كۆبوونەوەكاندا لەسەر حیسابی خێرایی بڕیاردان دەبێت، ئەمە جگە لەوەی زۆربوونی ئەندامەكان واتا زۆربوونی ئەو وردەكاریانەی كە گفتوگۆی لەبارەوە دەكرێت. هەروەها بەدەگمەن دەبینین شاندەكانی دانوستاندن تەنیا سەركردەی حیزبەكان بن، ئەوەش لەبەر كەمیی زانیاریی تەكنیكی لەبارەی سیاسەت یان ئەو بەرنامەیە كە حیزبەكە بەڵێنی جێبەجێكردنی دەدات لەمیانەی ئەو وەزارەتانەی دەستنیشانی دەكات، وەك سیاسەتی تەندروستی و فێركردن و سیاسەتی ئاسایش و...هتد. سیاسەتەكان كەرەستەی دانوستاندنن و لەسەر ئەو بنەمایە رێككەوتن لەسەر دابەشكردنی وەزارەتەكان دەكرێت. ئەم هۆكارەش بە دامەزراوەیی ناوزەد دەكرێت، بەپێچەوانەوە تێبینی دەكەین لایەنەكان لە كوردستان واپێشاندەدن كە باس لە بەرنامەكانیان هەڵگرتووە بۆ دوای پێكهێنانی حكومەت. لە ئێرلەندا بەنموونە لەدوای هەڵبژاردنەكانی ساڵی 1997 هەردوو شاندی دانوستاندنكار لە 8 كەس پێكهاتبوون، دووانیان پەرلەمانتاری پێشوو بوون لە هەریەك لە حیزبەكان و دووانەكەی دیكە راوێژكار بوون. بەڵام لە دانیمارك بەنموونە، هەمیشە سەركردەی حیزبەكان دانوستاندنەكان بەڕێوەدەبەن، بەڵام وەزیرانی پێشوو یان ئەوانەی بۆ پۆستی وەزیر پاڵێوراون، یاخود پەرلەمانتارانی پێشوو و نوێ، یان گوتەبێژانی حیزب لە پەرلەمان لەگەڵ خۆیان لە دانوستاندنەكاندا بەشداری پێدەكەن، تەنانەت زۆربەی وڵاتانی ئەوروپا لە شاندەكانی دانوستاندندا پشت بە پەرلەمانتاران دەبەستن، بەمەش گفتوگۆكان ئاراستەیەكی دیكەی تەكنیكی وەردەگرن، واتە دانوستاندنەكان تەنیا لەوەدا كورت نابنەوە كە لایەنە سیاسییەكان هەوڵی وەدەستهێنانی دەسكەوتە حیزبییەكان بدەن كە تەنیا خۆی لە پۆستەكاندا دەبینێتەوە. ئەو بڕیارە سیاسیانەی لە دانوستاندنەكان دەكەونەوە، كاریگەری راستەوخۆیان لەسەر دەسەڵاتی جێبەجێكاری لەپاش پێكهێنانی حكومەت و دەستنیشانكردنی وەزیرەكان هەیە، بۆیە تێگەیشتن لەم كاریگەرییە وا دەكات دانوستاندنەكان زیاتر سیاسییانە بن، بەڵام لەسەر بنەمای تەكنیكی بێت نەك تەنیا سیاسی و حیزبی، وەزارەتەكانی ناوخۆ و پێشمەرگەش لەم دیدگایە بەدەر نییە. ئاراستەی سیاسی و تەكنیكی پێكەوە وا دەكات پرۆسەی دانوستاندن خێرا بێت نەك بەپێچەوانەوە كە هەندێك وای تێدەگەن، بەڵام ئەوەی تێبینی دەكرێت ئەوەیە لە زۆربەی سیستمە سیاسییەكاندا چینی تەكنۆكرات خەریكە دەبێتە پاشكۆیەكی نابەشدار لە گەڵاڵەكردنی پرۆسەی سیاسی، هەروەها لایەنی تەكنیكی و راوێژكاری لە دانوستاندنەكاندا پەراوێز دەخرێن، بەبیانووی ئەوەی لەكاتی قۆناغە سەرەكییەكانی دانوستاندندا پێویست ناكات بچنە نێو وردەكارییە تەكنیكییەكان. بەڕای من ئەم دواخستنە خۆی لەخۆیدا یەكێكە لە هۆكارەكانی قەیرانەكانی حكومەتە ئیئتیلافیەكان دوای ماوەیەك لە پێكهێنانی، ئەگەر هۆكار نەبێت لە هەڵوەشاندنەوەشیدا دواتر! باشترە لە رۆژانی داهاتوودا گفتوگۆ بە ئاراستەی وەزارەت یان پۆستەكان بێت، بەڵام بەو سیاسەتانەدا تێپەڕێت كە چاوەڕوان دەكرێت لەلایەن هەریەك لەو وەزارەت و پۆستانەوە جێبەجێ بكرێن كە پێشبینی دەكرێت هەر حیزبێك بیخاتەڕوو. ئەم تێڕوانینە ئاستێك بۆ ئەو گومانانە دادەنێت لەبارەی پاساوەكانی دەستپێوەگرتن بە هەندێ پۆستی دیاریكراو بە بەراورد بە پۆستی دیكە، هەروەها پرۆسەی پێكهێنانی حكومەتیش خێرا دەكات، ئەمە جگە لەوەی متمانەی هاووڵاتی و دەنگدەر بە پڕۆگرامی حكومەتی نوێی ئیئتیلافی بەگشتی زیاتر دەكات. 
دكتۆر هێژا سندی: توێژەر و ئەكادیمی لە بەڕێوەبردن و حوكمڕانی 



Monday, 26 August 2013

حول إشكالية القيادة الادارية في المجتمع النامي

 من الغريب أن نعلم بأن عدم تطور مفهوم القيادة الادارية و بالتالي ممارستها في المجتمع النامي يعود الى ان معظم وقت القائد يذهب في توجيه أعضاء فريق العمل نحو رؤية المؤسسة. لكن المضحك المبكي في أن واحد هوعندما يكاد ان يتعلم منه الاخرون معنى الرؤية المؤسساتية و كيفية تنفيذها يكون الاوان قد فات ...اذ لا تجد القائد في منصبه! والسبب حسب رأيي عادة يعود لأمرين أثنين، فاما من هو أعلى من القائد نفسه يفتقر الى ثقافة الرؤية وعليه لا يسمح أن يوضع موضع الحرج أو أن يتم تهديد سكينة عمله وعليه تراه يقرر التخلص من القائد بطريقة أو أخرى, و إما وهو الاكثر مدعاة للسخرية أن المرؤوس ولضعف امكاناته الذهنية و الفنية وأيضا عدم احتماله لضغط التعلم و ضريبة التجدد كذلك عدم توافق عاداته الشخصية و ثقافته مع العادات و الثقافة المهنية المطلوبة يولد نوع من مقاومة التغيير المنظمة ثم ما يلبث أن تجده يقفز الى أعلى السلم كي يتقدم بشكوى على مسؤوله اي القائد. تلك الشكوى الممثلة بقائمة من التهم أولها "مديرنا لايفقه شيئا في ادارة العمل" و أخرها و الله يحفظنا منها "أستاذ، يمكن مديرنا شوية مو تمام! "

ويسالني زميل لي و هو صحفي مرموق في أحدى القنوات الفضائية العربية المعروفة قائلا: "تحليل منطقي جدا دكتور ,, ولكن هناك مشكلة اخرى الا وهي انه حتى بعض القادة وان تعلموا فنون القيادة على اصولها في مجتمعات تحترم القيادة وتعلمها لطلابها ينسى القائد كل ماتعلمه ويصاب بنفس الفايروس عندما يعود الى ارض الاجداد وذلك سيمكنه من الاستمرار في منصبه ومسايرة الاوضاع ,, والبديل عن ذلك هو اما ان يطبق مقولة في الهزيمة الغنيمة واما ان يصاب بعقد نفسية تجعل من عمله في المؤسسة جحيما ...."

أن أكثر مدارس القيادة التي لاقت رواجا تنص على أن القيادة سلوك و ليس مثلما كان يعتقد سابقا أي وراثة كما كانت النظريات و التفسيرات التقليدية تدعي و على رأسها "الكاريزما". فاذا أسلمنا بان القيادة سلوك اذا لنا حسب نظريات التعلم أن نستنتج بأن القيادة يمكن أن "تُدرب" أي يعني ذلك يمكننا أن نصنع قادة (مع بعض التحفظات في هذا الشأن تدخل ضمن الفروقات الفردية الذهنية للافراد). على كل, يقصد من كلامي أنك اذا أردت أن تتأكد من ان التدريب كان ناجحا فان الدالة على ذلك هو التغير في السلوك و الاخيرة قابلة للقياس والتقنين.

أما فيما يخص التعلم من المجتمعات الاخرى بشكل عام, فأنا أتفق مع طرحك يا سيدي وأن كنت تسألني فباعتقادي المتواضع أن ما يبرر حالة التراجع أو ما تسمى علميا "بالنكوص"عن ماتعلمه الفرد و خصوصا المغترب بعد عودته و مع أحترامي للكثير منهم, أن أغلب الذين أختلطوا ببيئات تختلف عن بيئاتهم في الخارج طلبة كانوا أو تجاراً أو موظفون أوغيرهم نعم كانوا منفتحين على ومعجيبن بثقافة غيرهم لكن ليس الا. فقد رأيناهم يأتون أثر عودتهم الى الوطن ليحكوا لنا عن ما شاهدوه في بلاد الغرب ونحن عبادالله نستمع اليهم و أفواهنا مفتوحة ووجوهنا مشدوهة كاننا نستمع الى قصص الف ليلة و ليلة لكن... لم نسالهم قط لماذا لم يصبحوا هم يوما شهريار أو شهرزاد!

برأيي ان أغلب المغتربين من بلادنا لم يكونوا مشروعا حقيقيا لتغير ذواتهم بقدر ما تغيير عناوينهم الوظيفية أو العلمية أو أوضاعهم المادية أو السياسية وربما لهذه الظاهرة مبرراتها الموضوعية و تستحق البحث فيها لكني أرى أنها لا تخلوا من الكثير من الاسباب الذاتية أيضا! ربما لم يأخذوا الكثير أو لم يكونوا قادرين على ملامسة و من ثم أحتواء ما هو جيد من الاخرين ثم جعل ما عايشوه جزء راسخ من منظومتهم القيمية بعد توليفها طبعا كي تصبح أخيراً دافعا لسلوكيات جديدة لم يختبروها في بيئاتهم و أقصد بها هنا موضوعة نقاشنا أي القيادة الرؤيوية كمثال لممارسات في مجتمعات معنية نظّرت لتلك الممارسات ثم طبقتها.
وهكذا تدور عجلة النمو دورة أخرى في مجتمعاتنا النامية الاَمنة!

تحيات تنموية.
د.هيژا سندي

زميل كلية ماكسويل للمواطنة وشؤون العامة.
أب 2013

Friday, 24 May 2013

همهمة: شعر هيژا سندى


همهمة جدار!
أتذكر عندما ركضنا
قلوب تخفق و عيون تفر
من ايدي صائدي الاحلام
من وراء هذا الجدار 
صمتك القلق علمني البوح
بكلمات لم ينطقها أنسان
ولا هدهد سافر عبر الازمان
صمتك جعلني أتيهه في عيونك
لأجد في بحر السواد منارة ربان
...كلمني الجدار ذات مرة قائلا
 أحزانكم... أبتسامات وجلة 
خوف هنا عالق في صلبي
 أستمد منه ما يجعلني 
 كل هذه السنين هنا  
 أسمع استرق أخفي في شقوقيّ
  همساتكم، أهاتكم و كل الامنيات
يا من علمتني الخوف الجميل
كيف بي أبحر فيك و فيَ بعيدا؟
 فادفع بأشرعة الشوق بقوة مارد
كأني أعود بالتأريخ الى 
يوم أن جَمَعنا كل ماهو لغيرنا 
كأمواج هذا البحر الذي
تسحبنا نحو شواطئهم ثانية  
 لنلتقي على جرف من الوجد 
و أقدامنا تأبى الرحيل بنا
 من على أبدية هذه الصخرة
 فتمتد جذورا 
 لتعود يوما فتحكي همهمة الجدار  

هیژا سندی